Skip to content

Recenzja książki „Vertical”

Październik 19, 2010

 

Osobiście, jak zapewne większość z was – nie raz zastanawiałem się, czemu ten świat wygląda, tak jak wygląda. Wydaje mi się, że każdy kiedyś zadał sobie te zajebiście ważne pytania – kim jesteśmy, dokąd zmierzamy i dlaczego kobiety otwierają usta jak się malują? Czy jakoś tak.

Czy nasz świat jest częścią ogromnego planu kogoś, lub czegoś na górze? A może to po prostu jedno, wielkie nieporozumienie? Podobne pytania stawia sobie bohater opisywanej dziś przeze mnie książki.

W świecie Murka, głównej postaci, wszyscy znani ludzie żyją na dziwnych miastach, które powoli wznoszą się na linach, podróżując do tajemniczego celu. Choć tak naprawdę, nikt nie pamięta co nim jest i co czeka na końcu. Żaden z bohaterów nie wie, czemu ich świat wygląda tak jak wygląda. Najczęściej też, po prostu nie myślą o tym. Tak było zawsze i tak musi być. Tylko główny bohater – zdaje się czuć, że coś tu jest nie tak. Jako jeden z niewielu zadaje sobie pytania, kim jest i dokąd tak naprawdę zmierza. Murk w pewien sposób dowiaduje się że ten dziwny stan trwa od około czterystu lat. Młody chłopak postanawia odnaleźć konstruktorów miast, dowiedzieć się, skąd pochodzi.

Podczas swojej podróży napotyka światy tak dziwne, że jego wznoszące się na linach miasta, wydają się być czymś normalnym. Kosik w świetny sposób ukazuje nam rożne kultury, światy, pokazuje, jak bardzo ważny jest punkt widzenia. Świetne jest to, że miejsca poznawane przez Murka, są równie dziwaczne dla niego, jak i dla nas. Dzięki takiemu zabiegowi, odkrywamy całą historię przez większość książki, właśnie tak, jak może widzieć ją bohater.

Na początku może wydawać się, że książka nie jest czymś złożonym, ot – po prostu dziwny pomysł wyjściowy. Nie jest to jednak prawdą. Nie chcę się zbytnio rozpisywać na temat czegoś, co najlepiej poznać samemu – powiem tylko, że nie wszystko jest tym, czym się wydaje. A złożoność historii ujawnia się z biegiem czasu.

Ale nie tylko sama treść jest złożona. Złożona jest też natura pytań, jakie nasuwają się nam podczas lektury. Rafał Kosik, za pomocą wymyślonej przez siebie historii, w specyficzny sposób przedstawia nam bardzo ważne, filozoficzne pytania. Możemy być prostymi ludźmi i żyć dniem, ja jednak uważam, że człowiek który nie zadaje sobie pytań natury egzystencjalnej, próbuje ugasić część swojej ludzkiej natury. Jesteśmy istotami, które chcą rozumieć swój cel, sens tego wszystkiego. To, że zastanawiamy się nad takimi zagadnieniami, czyni z nas stworzenia wyjątkowe. Czy „Vertical” daje nam odpowiedzi? Cóż… nie ma tak dobrze. Daje nam sposobność do głębszego zastanowienia się. Nie udziela prostej odpowiedzi. I dobrze, gdyż, każdy z nas, powinien odnaleźć ją w sobie.

Jak zwykle przy recenzjach, wypadałoby wspomnieć trochę o stylu. Tym razem jednak ograniczę się do minimum. Vertical nie służy rozrywce, więc trudno mi narzekać na czasami niezbyt dokładne opisy, czy trochę chłodne przedstawienie emocji. Mogłoby to wyglądać inaczej, sądzę jednak, że te dwa aspekty nie są „przypadkiem”

Co czyni tą książkę dziełem wyjątkowym? Jeśli jesteś człowiekiem, którego interesuje to kim jest i dokąd zmierza, szukasz odpowiedzi, sugestii – dobrze trafiłeś. To piękna książka, która wywołała u mnie naprawdę wielką zadumę. Historia Murka zostawiła we mnie naprawdę wyraźny ślad, polecam każdemu myślącemu człowiekowi.

 

From → Książki

8 komentarzy
  1. Dosyć stary tekst, nie pamiętam po co go napisałem, raczej nigdzie go nie zamieszczałem. Mniejsza, w każdym razie jeśli styl jakiś taki się wydaje cienki, to wina tego, że recenzja powstała dawno :P

  2. Ciekawy tekst. Z chęcią dorwę „Vertical”, gdy zauważę ją w jakiejś bibliotece. Na razie wciąż czeka na mnie „Świat Finansjery” Pratchetta, który wypadałoby zakończyć.

    • No widzisz, ja nie mam niestety ani pieniędzy, ani czasu na książki ostatnio. Z tego powodu aż mnie z żalu serce ściska, jednak co poradzić… Ale z chęcią poczytałbym, np. Pratchetta właśnie :/

  3. Och tak, Kosik. Żałuję, że nie czytałem go wcześniej, on pisze świetnie.
    Dopiero zaczynam swoją przygodę z nim, ale już wiem – nie zawiodę się :)

  4. Adam permalink

    Ah, to teraz tak będą wyglądały wpisy? Nie ma czasu na pisanie, to wyrzuca stare przemyślenia. Cwaniak :)

  5. McFlash permalink

    Pytaniami filozoficznymi mnie nie zachęciłeś – jakoś wolę żyć dla życia, robić to, co jest dobre bez zastanawiania się, o co w tym wszystkim biega, bo przez to tylko tracę czas
    Chociaż przyznaję, że mieszkańcy tak dziwnego świata mają prawo się zastanawiać, co jest grane i co brał Stwórca ;p
    Prachett? Świat finansjery? Leży grzecznie na półce. Przeczytane :D

  6. kpw5 permalink

    Do przeczytania mam Wirus Judasza a potem Ostatnią Wyrocznię Jamesa Rollinsa. Jak przeczytam je, to chyba zabiorę się za tego Verticala, bo wygląda ciekawie xD

  7. YesBook permalink

    Czesc, jeśli poszukujecie ciekawych książek to polecę Wam wspaniałą stronę. Ja dużo znalazlam ksiazek, wartych przeczytania na portal recenzencko – czytelniczym Yesbook.pl , który jest idealnym miejscem jeśli szukasz jakiejś ciekawej ksiązki lub chcesz przeczytać recenzje o książkach :) Dzięki temu portalowi odnalazłam bardzo wiele ciekawych ksiązek :)

Skomentuj

